Een rode draad: de FIT methode van FIT.nl

Ik hoor je denken: ‘nóg zo’n stom boek die de waarheid zegt te spreken en die mij in een maand een summerbody kan geven?’. Weer zo’n boek dat ophef gaat geven, zoals bij Fajah Lourens en The Green Happiness. Ik ben nooit zo’n fan van die boeken omdat altijd het idee heb dat het op basis van persoonlijke ervaringen gaat en daarnaast: ik doe lekker zelf wat ik wil. Niet wat een willekeurig iemand me voorschrijft. #Rebel.

Maar. Dit boek heeft het tij doen keren. Eerder dit jaar mocht ik hun e-book al lezen en nu hebben ze een nieuwe versie uitgebracht die ook hardcover verkrijgbaar is. I like it!

In meer dan 300 pagina’s gaat FIT.nl in op heel veel onderwerpen omtrent een fit leven – lang niet alleen eten dus. Dit blog heeft heel veel bloed, zweet en tranen gekost. Er staat namelijk zoveel in dat ik met jullie wil delen, dat ik moeite had met filteren! But I tried my best and I hope you like it. Eerst even wat nodige achtergrondinformatie!

Wat is FIT.nl?

FIT.nl is een online platform waar je informatie over sport, voeding en lifestyle kunt vinden. Ook daar zijn er natuurlijk heel veel van. Het mooie aan FIT.nl is echter dat alles op wetenschap is gebaseerd. Niks gaat klakkeloos online zonder wetenschappelijke bron en dat vind ik wel wat. Daarnaast pushen ze je niet tot idealen. Ze verplichten je niet om iets wel of niet te doen. Ze bieden je de informatie en de kennis; het is aan jou wat je besluit daarmee te doen.

de FIT. methode

Het team van FIT.nl bestaat uit specialisten en experts in fitness, voeding, fysiotherapie en wetenschap. Samen hebben zij de FIT. methode samengesteld: ruim 300 pagina’s aan kennis samengebundeld! Een heel boekwerk dus en ik ben wel even bezig geweest met dit door te spitten. Maar jeetje, wat hebben ze er een werk van gemaakt! Hieronder zie je de inhoudsopgave:

Zoals je ziet, hebben ze een fit leven van meerdere punten bekeken. Dus lang niet alleen voeding of trainen! De grootste pluspunten vind ik dat er ook een hoofdstuk ‘herstel’ is en ‘motivatie & gedrag’. Bij die laatste begint het natuurlijk allemaal. Daarbij is natuurlijk ook herstel heel belangrijk en ik mis dit vaak in guru-boeken.

Wat kun je verwachten?

De fitness schema’s zijn goed verdeeld. Zo zijn er aparte schema’s voor mannen en vrouwen, wat natuurlijk heel logisch is, maar ze zijn daarnaast ook in drie fasen verdeeld. Dat zouden ze allemaal moeten doen, want iedereen staat natuurlijk in een andere sportfase. Iemand die net begint zal lang niet hetzelfde schema kunnen aanhouden als iemand die al een tijdje bekend is met de sportschool. De oefeningen zijn visueel weergeven, inclusief het aantal sets, reps en de rust ertussenin. Dit is allemaal omringd met aanvullende, nuttige informatie. Denk aan dingen als ademhaling, stretchen, hoe vaak moet je trainen en hoe vaak moet je van schema wisselen? Om er maar even een paar te noemen.

De FIT. methode is eigenlijk een rode draad gedurende jouw ‘journey to fit’. Het begint allemaal bij het in kaart brengen van je huidige situatie. Waar sta je nu? Wat is je voedingspatroon, hoeveel weeg je en wat is je vetpercentage? Dan ga je doelen stellen en een plan maken hoe je die gaat bereiken. Daar hoef je dus geen dure, aparte specialist meer voor in te huren, want dit boek leert je de basics over hoe je dit zelf kunt doen. Ze leren je voedingsschema’s maken, hebben een opzet gemaakt voor trainingsschema’s en je leest alles over voeding, slapen en motivatie. Kortom: je bent van A-Z voorzien met dit boek!

Echt helemaal zelf?

Ja, met dit boek kun je zélf een voedingsschema maken! Bij de eerste stap bereken je je energieverbruik en je energiebehoefte. Daarna, op basis van je levensstijl, kijk je naar de samenstelling van je voeding. Zo zal een duursporter meer koolhydraten nodig hebben en een krachtsporter meer eiwitten. Vervolgens ga je tracken en kijken hoe het loopt! Dit staat natuurlijk dan lang niet gelijk aan een persoonlijk en professioneel dieetadvies, maar het geeft je wel een richtlijn. Ook onderwerpen als veganistisch eten en alcohol worden overigens besproken.

Om je voedingsschema bij te houden en goed vorm te geven, heeft FIT.nl voorbeelden van boodschappenlijstjes gegeven. Deze verrassen me niet heel erg, maar de keuzetabel die daarop volgt vind ik wel superhandig! Per categorie, bijvoorbeeld groente, brood, rijst en vlees, zijn alle producten verdeeld in ‘voorkeur’, ‘middenweg’ en ‘uitzondering’. Weet je van een bepaald soort product niet wat de beste optie voor je is? Dan kun je zelf deze tabel erbij halen. Superhandig! Tot slot zijn er ook voorbeelden van voedingsschema’s gegeven die je kunt gebruiken als je er niet uit komt.

De FIT. App

Tot slot kun je ervoor kiezen om naast het boek het complete pakket aan te schaffen. Extra bij dit pakket zijn meer en persoonlijke schema’s, de mogelijkheid om je voeding te tracken, een online coach, toegang tot de FIT. Community én diverse webinars. Zo wordt jouw ‘journey to fit’ dus eigenlijk nog makkelijker omdat je nog meer kennis en houvast hebt.

Mijn conclusie

Zoals je leest heb ik lang niet alles besproken wat in de inhoudsopgave te lezen is. Dat heeft natuurlijk een heel duidelijk reden: dat kan gewoon niet. Dit boek is zo uitgebreid en er staat zoveel informatie in! Het is niet zo dat je dit even lekker op de bank gaat lezen. Wil je iets weten, dan zoek je het doelgericht op. De FIT. methode klinkt misschien als een hele levensstijl waar je je aan moet wijden, maar zo is het helemaal niet. Het is puur de kennis die je wordt geboden en waar je, naar mijn idee, volop gebruik van zou moeten maken.

Wil jij deze sportbijbel ook? TOP, je kunt hem namelijk hier met korting bestellen door de code 5kortingfitexplorer in te vullen. Je koopt het boek dan voor maar €24,95 en het complete pakket voor €54,95. Ik zeg: doen.

Don't throw in the towel - use to wipe the sweat off your face